środa, 12 lutego 2014

Post 1 - Kazachstan i Kirgistan

Witam wszystkich !

Mój pierwszy post wypadł na dzień gdy dostałem akurat list z Kazachstanu a w nim kolejne monety do kolekcji. W liście znalazłem kilka nowych monet z Ukrainy, Rosji, Portugalii, Hiszpanii (część monet niestety się powtórzyło, ale tak to jest, jak robi się kilka wymian na raz), oraz to na co najbardziej czekałem czyli nowe monety z Kazachstanu:





 i moja pierwsza moneta z Kirgistanu:






Jak widać monety dość egzotyczne. Napisy w cyrylicy nie ułatwiają sprawy, dla osób które jej nie znają nawet odczytanie nominału będzie trudne. Więc trochę ułatwię. Walutą Kazachstanu jest TENGE (ТЕНГЕ) które podzielne jest na 100 TYIN (ТИЫН), natomiast w Kirgistanie walutą jest SOM (СОМ) również podzielny na 100 TYIN (ТЫЙЫН). Ponieważ oba państwa do 1991 roku były częścią ZSRR więc obie waluty zastąpiły rubla Związku Radzieckiego. A jako że moje zainteresowanie monetami i banknotami zaczeło się od momentu gdy jako dziecko dostałem banknot 25 rubli z Leninem więc zawsze interesowały mnie monety o innych niż nasze (obecne Polskie) nominały w stylu 3, 15, 25, więc postanowiłem sprawdzić czy w tych państwach pozostała 'tradycja' takich nominałów. No i faktycznie po przejrzeniu katalogu na www.numista.com (Ci co czytali mój pierwszy numer magazynu '3 kopiejki' który wydałem w formie pliku PDF a który jest protoplastą tego bloga, wiedzą już o tej stronie, a Ci którzy nie czytali a chcą poczytać niech napiszą do mnie to im wyślę) znalazłem informację że w Kazachstanie w roku 1993 była bita moneta o nominale 3 TENGE a na wikipedii znalazłem informację że był też banknot o tym nominale. Również w Kirgistanie w roku 2008 wybito monety o nominale 3 SOM, o banknotach w takich nominałach niestety nic nie znalazłem. Przy okazji do mojej kolekcji trafiły także trzy nowe znaczki z Kazachstanu:



oraz eRka bo przyszło to cudo jako list polecony:




Jak widać ta ostatnia z dość marnie wydrukowanym kodem kreskowym (czytnik w programie 'Gdzie jest moja paczka!?' niestety nie dał sobie z nim rady). Przy okazji zrobię małą reklamę panu Pawłowi autorowi tego programu. Otóż program ten jest jednym z tych małych przydatnych gadżetów dla posiadaczy urządzeń z systemem android. Wystarczy go zainstalować w swoim urządzeniu i po wpisaniu w nim numeru listu można zobaczyć (a także na bieżąco śledzić) drogę jaką zmierza do nas list. Dzięki temu dowiedziałem się między innymi że list z Kazachstanu do Polski pierwszy przystanek miał, i tu niespodzianka w AMSTERDAMIE. Oprócz listu z Kazachstanu dostałem dzisiaj też list z monetą 20 groszy 1957 w odmianie z krótszym 'daszkiem' w cyfrze 1 w roczniku i w stanie o wiele lepszym niż miałem do tej pory, dzięki czemu mogłem dodać do swojego katalogu monet obiegowych PRL o wiele lepsze zdjęcie tej odmiany. 




Przy okazji poprawiłem trochę rzucających się w oczy błędów. Tych którzy jeszcze katalogu nie widzieli a którzy są nim zainteresowani proszę o maila. I to by było na tyle jeśli chodzi o pierwszy post. Teraz napiję się grzanego wina i idę spać, a rano 'Hop siup i od nowa Polska Ludowa' jak śpiewał Kabaret pod Egidą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz